درمانی جدید برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1

دانشمندان می گویند درمان جدیدی را برای مبتلایان به دیابت نوع 1 یافته اند آنها می گویند فرآیندی را که منجر به تخریب سلولهای بتا می شود، کشف نموده اند.دانشمندان معتقدند سلولهای تولید کننده ی انسولین (سلولهای بتای پانکراس) برای بقاء خود احتیاج به یک نوع قند مرکب بنام Heparan Sulphate دارند.

دکتر Simeonovic می گوید: ما کشف کردیم که جایگزینی هپاران سولفات در سلولهای بتا سلولها را از مرگ نجات می دهد و جلوی تخریب آنها را توسط اکسید اسیون می گیرد.

در این تحقیق مشخص گردید که کمبود هپاران سولفات عامل اصلی مرگ سلولهای بتا است. مرگ سلولهای بتا به دلیل از دست دادن قدرت دفاعی این سلولها در برابر رادیکالهای آزاد یا اتم ها، مولکولها یا یونهای واکنش دهنده ی فعال شیمیایی است.

این گروه تحقیقاتی کشف نمودند که سلولهای سیستم ایمنی خود فرد با تولید آنزیم هپاراناز موجب تخریب سلولهای بتا می شوند این آنزیم سبب تخریب مولکولهای هپاران سولفات در سلولهای بتا می گردد.

دکتر Simeonovic می گوید: این کشف، مفاهیم جدیدی در مورد نحوه ی ابتلا به دیابت نوع 1 را آشکار نمود، همچنین به ابداع روش جدید درمانی برای پیشگیری از این بیماری اتوایمیون وعوارض آن کمک خواهد کرد.

نتایج این تحقیق در مجله ی Clinical investigation به چاپ رسید. دانشمندان در حال تولید داروهای جدید برای درمان دیابت نوع 1 هستند.

منبع:    www. smh.com,au